Η δημιουργία του Αρχείου

Από τη θέσπιση της έδρας Μουσικολογίας, στα τέλη της δεκαετίας του 1970, στο νεοσύστατο Πανεπιστήμιο Κρήτης υπήρξε η ιδέα δημιουργίας ενός μουσικολογικού αρχείου με πολλαπλούς στόχους. Θα λειτουργούσε ταυτόχρονα ως Μουσείο και Κέντρο Έρευνας της μουσικής με επιμέρους τομείς: κρητική παραδοσιακή, ελληνική δημοτική, βυζαντινή εκκλησιαστική, αρχαία ελληνική, μουσική των μεσογειακών χωρών και έντεχνη ελληνική και ευρωπαϊκή μουσική. Προγραμματικός στόχος ήταν η συγκέντρωση και ηχογράφηση όλων των σκοπών και χορών που ακούγονταν εκείνη την εποχή στο νησί. Υλοποίησή του αποτελεί σε μεγάλο ποσοστό το αρχείο αυτό. Επίσης, θα αναζητούνταν βιβλία ή περιοδικά που περιείχαν μουσική καταγεγραμμένη σε πεντάγραμμο ή στη βυζαντινή σημειογραφία, καθώς και γραπτές πηγές για τη μουσική της Κρήτης. Τέλος, θα συγκεντρώνονταν παλαιά μουσικά όργανα ή προσωπικά αντικείμενα των καλλιτεχνών που σχετίζονται με τη μουσική, με προοπτική να δημιουργηθεί Μουσείο λαϊκών οργάνων. Παράλληλα, απώτερος σκοπός παρέμενε να εκδοθεί ένας τόμος (ή πολλοί, ανάλογα με το υλικό), με όλες τις κρητικές μελωδίες με τα κείμενά τους και όλες τις απαραίτητες μουσικολογικές πληροφορίες, υλικό που θα αποτελούσε βάση της επιστημονικής έρευνας της κρητικής μουσικής. Καθώς θα προχωρούσαν όλες οι εργασίες, θα ξεκινούσε συγκριτική εξέταση της κρητικής μουσικής με την υπόλοιπη ελληνική δημοτική αλλά και με τη μουσική των άλλων μεσογειακών χωρών.

Δεν θα συζητήσουμε σε τόσο στενό πλαίσιο πόσο μεγάλο μέρος από το παραπάνω μεγαλεπήβολο σχέδιο πραγματοποιήθηκε. Εδώ διασώζεται πάντως ένα μεγάλο μέρος από την ερευνητική εργασία ηχογράφησης των κρητικών καλλιτεχνών. Μετά την αποχώρηση του Γιώργου Αμαργιανάκη από το Πανεπιστήμιο Κρήτης το υλικό βρισκόταν ανεκμετάλλευτο στο studio του Πανεπιστημίου και θεωρούνταν από όλους οριστικά χαμένο. Παραμένει πολύτιμο καθώς περιλαμβάνει μεγάλο πλούτο ηχογραφήσεων, συναυλιών, ομιλιών, ενώ αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη για τους μελλοντικούς ερευνητές, καθώς περιλαμβάνει σπάνιες ηχογραφήσεις παραδοσιακής μουσικής της Κρήτης με τον τρόπο που εκτελούνταν το μουσικό αυτό ιδίωμα 40 χρόνια πριν, έναν τρόπο δηλαδή εντελώς διαφορετικό από τον σημερινό.

Μετάβαση στο περιεχόμενο