Συνέντευξη του Γ. Αμαργιανάκη στο ραδιόφωνο

Αμαργιανάκης Γιώργος, Πετράκη Κατερίνα

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΕΚΜΗΡΙΟΥ

ΤΙΤΛΟΣ:

Συνέντευξη του Γ. Αμαργιανάκη στο ραδιόφωνο

Αναγν. Κωδικοσ:

aga_mc_065_0000_00

Ημερομηνία:

1991

ΔΙΑΡΚΕΙΑ:

31’21”

ΤΟΠΟΣ:

Στούντιο ηχογραφήσεων Πανεπιστημίου Κρήτης

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ:

Αμαργιανάκης

ΕΚΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Αμαργιανάκης Γιώργος, Πετράκη Κατερίνα

ΓΛΩΣΣΑ:

Ελληνικά

ΑΔΕΙΑ:

CC

ΤΥΠΟΣ ΠΡΩΤΟΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ:

MC

ΘΕΣΗ ΠΡΩΤΟΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ:

Εργαστήριο ΘΕΚΙΜΣ

ΤΥΠΟΣ:

Ηχογράφηση

περιγραφη

Συνέντευξη του καθηγητή μουσικολογίας Γεωργίου Αμαργιανάκη στην ραδιοφωνική εκπομπή «Ανοιχτή γραμμή» του ρεθυμνιώτικου σταθμού FM100.
Επιμέλεια εκπομπής: Μαρία Πετράκη.
Η ηχοληψία έγινε στο στούντιο του πανεπιστημίου από τον Βαγγέλη Γεραρχάκη.
Μέρος αυτής της συνέντευξης υπάρχει στην Β΄ πλευρά του aga_mc_064
(από το aga_mc_064_Side_Β_09 έως το aga_mc_064_Side_Β_16).

Τίτλος: Η έρευνα στο Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών και η Βυζαντινή Xορωδία Ηρακλείου.
Ο Γιώργος Αμαργιανάκης αναφέρεται στο Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών και στα ερευνητικά προγράμματά του. Το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών στο Ρέθυμνο επικεντρώνεται στις ανθρωπιστικές, ιστορικές και κοινωνικές επιστήμες. Ο τομέας της μουσικολογίας είναι και αυτός ενταγμένος στα ερευνητικά προγράμματα του Ινστιτούτου. Οι έρευνες της μουσικολογίας του Ινστιτούτου γίνονται παράλληλα με τις έρευνες μουσικολογίας του πανεπιστημίου. Στο Ινστιτούτο υπάρχει ειδική χρηματοδότηση για ερευνητικά προγράμματα και έτσι γίνονται έρευνες οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν στο πανεπιστήμιο για λόγους οικονομικούς. Με αυτό τον τρόπο το Ινστιτούτο συμπληρώνει το πανεπιστήμιο και αντίστροφα. Στόχος της έρευνας είναι όλα τα είδη ελληνικής μουσικής: αρχαιοελληνική, βυζαντινή και παραδοσιακή δημοτική μουσική.
Λίγα λόγια για την έρευνα στην αρχαιοελληνική μουσική και για τα σχετικά ευρήματα, πηγές και συγγράμματα που έχουν διασωθεί. Αποδελτίωση των πηγών, καταχώρηση και ταξινόμησή τους κατά θέματα σε ένα αρχείο. Έχουν αρχειοθετηθεί 4.000 δελτία μέχρι στιγμής. Επίσης, αρχειοθέτηση ενός εικονιστικού υλικού το οποίο περιέχει εικόνες σχετικές με την αρχαιοελληνική μουσική.
Λίγα λόγια για την έρευνα στην βυζαντινή μουσική. Προσπάθεια να μικροφωτογραφηθούν όλα τα χειρόγραφα που υπάρχουν. Μέχρι στιγμής έχουν φωτογραφηθεί 300 χειρόγραφα. Προσπάθεια ανάγνωσης της παλιάς γραφής (βυζαντινή στενογραφία πριν το 1814). Ενασχόληση και σπουδές Αμαργιανάκη στην βυζαντινή μουσική.
Λίγα λόγια για την έρευνα στην δημοτική ελληνική μουσική. Αποδελτίωση του δημοσιευμένου μέχρι τώρα υλικού. Εξερεύνηση δημοσιευμένων μελωδιών, αντιγραφή σε φωτοτυπίες και ταξινόμηση σε αρχείο με ειδική αρίθμηση. Συγκέντρωση 3.500 δημοτικών μελωδιών μέχρι στιγμής οι οποίες είναι δημοσιευμένες και καταγεγραμμένες στο πεντάγραμμο. Επίσης οι ίδιοι οι ερευνητές συλλέγουν και καταγράφουν μελωδίες δημοτικής μουσικής στο πεντάγραμμο
Ένας από τους στόχους του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών είναι η δημιουργία ενός αντιπροσωπευτικού αρχείου ελληνικής δημοτικής μουσικής το οποίο θα περιέχει καταγραφές μελωδιών σε ήχο και σε δυτική σημειογραφία (πεντάγραμμο). Απώτερος στόχος του Ινστιτούτου είναι το να συνδεθεί το παρόν με το παρελθόν, όπως επίσης το να συνδεθούν οι διάφορες Μεσογειακές χώρες μεταξύ τους. Η ελληνική μουσική και η σχέση της με άλλες μουσικές της Μεσογείου. Προσπάθεια του Ινστιτούτου στο να δημιουργηθεί η δυνατότητα για τους ερευνητές να κάνουν συγκριτικές μελέτες για τις διάφορες πολιτιστικές κουλτούρες της μεσογείου.
Εκδόσεις τριών δίσκων με συλλογές βυζαντινής και δημοτικής ελληνικής μουσικής του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών. Ο δίσκος της δυτικής Κρήτης περιέχει τις πρώτες ηχογραφήσεις που έγιναν στη Κρήτη με μαγνητόφωνο τις οποίες πραγματοποίησε ο ελληνοαμερικανός καθηγητής Νοτόπουλος το 1953. Ο δίσκος της ανατολικής Κρήτης περιέχει τον βιολιστή Παντελή Μπαριταντωνάκη από την Ιεράπετρα ο οποίος αντιπροσωπεύει το ύφος Καλογερίδη.
Αναφορά στον δίσκο βυζαντινής μουσικής του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών με έργα κρητών μελοποιών. Η βυζαντινή μουσική και οι βυζαντινές συνθέσεις στην Κρήτη την περίοδο της Βενετοκρατίας. Ο δίσκος περιέχει επίσης έργα κρητών μελοποιών τα οποία αρχικά ήταν γραμμένα στην παλιά βυζαντινή σημειογραφία τα οποία δεν ήταν εύκολο να διαβαστούν. Τα έργα έψαλε η Βυζαντινή Χορωδία Ηρακλείου η οποία ιδρύθηκε το 1986.
Έκθεση των εκδόσεων του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Κρήτης η οποία πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Ρεθύμνης. Ανταπόκριση κόσμου στην έκθεση. Μικρή προσέλευση αλλά ενθαρρυντικές πωλήσεις των προϊόντων. Ο στόχος των προϊόντων δεν είναι το εμπορικό κέρδος αλλά το να παρουσιάσουν ιδιαίτερο επιστημονικό ενδιαφέρον.
Επιχορήγηση για νέες κτιριακές εγκαταστάσεις για το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών. Αναπαλαίωση παλαιού τουρκοβενετσιάνικου κτιρίου και νέα χτίσματα για την στέγαση των ερευνών του Ινστιτούτου στην οδό Μελισσινού.
Αναφορά στην Βυζαντινή Χορωδία Ηρακλείου. Ιστορικό της χορωδίας, πώς ιδρύθηκε και οι λόγοι ίδρυσης. Με την υποστήριξη του Καρέλλη και του Δήμου Ηρακλείου, ο Γιώργος Αμαργιανάκης αναλαμβάνει την διεύθυνση της Βυζαντινής Χορωδίας Ηρακλείου το 1986.
Αναφορά στα μέλη της Βυζαντινής Χορωδίας Ηρακλείου: κατάρτιση και ηλικίες. Στην πόλη του Ηρακλείου παρατηρείται ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ενασχόληση με την βυζαντινή μουσική. Αρκετά κατηρτισμένα μέλη της χορωδίας. Δραστηριότητες και ενεργητικό Βυζαντινής Χορωδίας Ηρακλείου: 45 περίπου προγράμματα και συναυλίες στην Κρήτη, στους Δελφούς και στη Ευρώπη. Προσεχείς συναυλίες και μελλοντικά σχέδια. Προσπάθεια στο να παρουσιάσει η Βυζαντινή Χορωδία Ηρακλείου το έργο της σε ναούς. Προσπάθεια στο να ενσωματωθεί η χορωδία στην εκκλησιαστική ακολουθία και όχι στο να παρουσιάζει συμβατικές συναυλίες. Ένταξη της χορωδίας στην θρησκευτική λατρεία. Στόχοι και σχέδια της Βυζαντινής χορωδίας Ηρακλείου. Προσπάθεια προσέλκυσης κοινού. Προσπάθεια στο να αγαπήσει το κοινό αυτό το παρεξηγημένο είδος. Παρεξηγήσεις στο πώς και στο πού πρέπει να ακούγεται και να βιώνεται η βυζαντινή μουσική. Η βυζαντινή μουσική δεν προσφέρεται για αισθητική και καλλιτεχνική απόλαυση. Η βυζαντινή μουσική κανονικά πρέπει να εξυπηρετεί τον λόγο, να αναδεικνύει τους ύμνους και την εκκλησιαστική ακολουθία.
Η σπουδαιότητα της βυζαντινής μουσικής, μιας ζωντανής παράδοσης με ιστορία δέκα αιώνων. Άρχισε να γράφεται στα μέσα του 10ου αιώνα η οποία διατηρεί μια συνέχεια μέχρι σήμερα. Η βυζαντινή μουσική είναι η γέφυρα ανάμεσα στη αρχαιοελληνική και στη νεότερη ελληνική μουσική, η οποία έχει επηρεάσει σημαντικά την δημοτική μουσική. Ειδική ερευνητική μελέτη του καθηγητή Αμαργιανάκη με θέμα «Από την βυζαντινή στην δημοτική μουσική».

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ

(κάντε κλικ για κάθε αρχείο αναλυτικά)

Μετάβαση στο περιεχόμενο