Αναγεννησιακό λαούτο
Γ. Καϊμάκης
ΣΤΟΙΧΕΙα τεκμηριου
ΤΙΤΛΟΣ:
Αναγεννησιακό λαούτο
Αναγν. Κωδικοσ:
aga_tape_T126_08
Ημερομηνία:
3 Ιουνίου 1986
ΔΙΑΡΚΕΙΑ:
06’32”
ΤΟΠΟΣ:
Πανεπιστήμιο Κρήτης
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ:
Άγνωστος
ΕΚΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Γ. Καϊμάκης
ΓΛΩΣΣΑ:
Ελληνικά
ΑΔΕΙΑ:
cc
ΤΥΠΟΣ ΠΡΩΤΟΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ:
ΤΑΡΕ
ΘΕΣΗ ΠΡΩΤΟΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ:
Εργαστήριο ΘΕΚΙΜΣ
ΤΥΠΟΣ:
Εκδήλωση
Απομαγνητοφώνηση Καϊμάκης: «Να πάμε λίγο πάλι στη Δύση. Θα σας παίξω με ένα λαούτο της Αναγέννησης. Αυτό το όργανο είναι, όσοι δεν το βλέπετε από εκεί κάτω να το σηκώσω, είναι η εξέλιξη του λαούτου του αραβικού ούτι. Το αραβικό ούτι όπως ξέρετε είναι ένα όργανο που έχει μεγάλο ηχείο και μικρό λαιμό. Από τη βόρειο Αφρική μεταφέρθηκε μέσω της Σικελίας και μέσω της Ισπανίας στην Ευρώπη και σιγά σιγά εξελίχθηκε, δηλαδή επειδή οι Ισπανοί και οι Ιταλοί θέλανε να χρησιμοποιήσουν το όργανο για να παίζει τη μουσική τους, έπρεπε να προσθέσουνε χορδές, για να παίζει δηλαδή την πολυφωνική μουσική και σιγά σιγά έφτασε το όργανο από τέσσερις χορδές που είχε το ούτι, το οποίο λεγόταν al oud, δηλαδή που σημαίνει ξύλο στα αραβικά, και το al oud έγινε lute, έγινε λαούτο, έγινε laute στα γερμανικά και λαούτο στα ελληνικά. Έτσι το όργανο μεγάλωσε και στο λαιμό του, για να μπορεί να πάρει περισσότερες χορδές κι εδώ έχει σε αυτή την εποχή, δηλαδή στο 16ο αιώνα, που είναι ένα όργανο της εποχής εκείνης ξαναφτιαγμένο, μη νομίζετε ότι έχω όργανα του 16ου αιώνα εδώ, αλλά παρολαυτά είναι ένα μοντέλο του 16ου αιώνα, και έχει 10 διπλές χορδές, δηλαδή φανταστείτε ακόμη 4 χορδές απ’ ότι έχει η κιθάρα. Η πρώτη χορδή αν θα δείτε εδώ είναι μονή για να μπορεί να παίζει τη μελωδία. Τώρα θα σας παιξω […] passamezzo δηλαδή είναι ένας χορός και εκείνη την εποχή είχανε ξεκαθαρίσει πια τη μουσική γραφή να είναι ξεκαθαρισμένη για κάθε όργανο κι έτσι το λαούτο είχε τη δική του μουσική σημειογραφία που λεγόταν ταμπουλατούρα (παίζει)