Αργά πεντοζάλια, οργανικό
Γεώργιος Χατζηδάκης (λύρα), Μανιάς Νικόλαος (λαγούτο)
ΣΤΟΙΧΕΙα τεκμηριου
ΤΙΤΛΟΣ:
Αργά πεντοζάλια, οργανικό
Αναγν. Κωδικοσ:
aga_tape_T006_06
Ημερομηνία:
3 Ιουνίου 1986
ΔΙΑΡΚΕΙΑ:
01’59”
ΤΟΠΟΣ:
Αίθουσα ΠΚ Περιβόλια Ρεθύμνου
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ:
Κρητική παραδοσιακή μουσική
ΕΚΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Γεώργιος Χατζηδάκης (λύρα), Μανιάς Νικόλαος (λαγούτο)
ΓΛΩΣΣΑ:
Ελληνικά
ΑΔΕΙΑ:
cc
ΤΥΠΟΣ ΠΡΩΤΟΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ:
ΤΑΡΕ
ΘΕΣΗ ΠΡΩΤΟΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ:
Εργαστήριο ΘΕΚΙΜΣ
ΤΥΠΟΣ:
Ηχογράφηση
Το ηχογράφημα αυτό υπάρχει το ίδιο στα aga_dat_002_17 και aga_dat_003_06.
Οι μουσικοί ονομάζουν τους σκοπούς εδώ «αποκωρονιώτικο πεντοζάλη». Οι ίδιοι σκοποί, κάπως παραλλαγμένοι, υπάρχουν σε παλιά ηχογράφηση με τον λυράρη Μανόλη Λαγουδάκη (ή Λαγό) με τίτλο «Μα ’γω ’μαι ο περβολάρης σου – πεντοζάλης καστρινός»: Στέλιος Αεράκης (εκδ.) Κρητική μουσική παράδοση οι πρωτομάστορες 1920-1955 αυθεντικές εκτελέσεις. Ηράκλειο: Αεράκης Κρητικό Μουσικό Εργαστήρι, CD 3 (Μανόλης Λαγός), κομμάτι 4. Τον όρο «πεντοζάλη» ή «πεντοζάλια» χρησιμοποιούν οι ρεθεμνιώτες και οι αποκορωνιώτες για τους σκοπούς του σιγανού χορού, δηλαδή τη μουσική φόρμα «κοντυλιές», όρος που χρησιμοποιείται στον νομό Ηρακλείου και Λασιθίου.
Η προέλευση των μελωδιών είναι δύσκολο να καθοριστεί. Όπως είδαμε παραπάνω έχουν ονομαστεί αποκορωνιώτικες και καστρινές (ηρακλειώτικες). Πιθανότατα ήταν μελωδίες οι οποίες κυκλοφορούσαν στην κεντρική Κρήτη και παίζονταν με παραλλαγές από τόπο σε τόπο.
Απομαγνητοφώνηση:
– Έτοιμοι Γιάννη;
– Πάμε.
– Φοίβος Ανωγειανάκης: Οι ίδιοι, Χατζιδάκης Μανιάς, πεντοζάλης αποκορωνιώτικο.
Η ονομαστική αναφορά απευθύνεται στον ηχολήπτη Γιάννη Συγλέτο.